Agressie, geweld, bedreiging en hinderlijk of lastig gedrag (ongewenst gedrag) komt steeds vaker voor. Medewerkers komen hierdoor meer met ongewenst gedrag in aanraking dan voorheen. Voor direct-leidinggevende brengt dit extra verantwoordelijkheden met zich mee op het gebied van preventie en interventie voor goede en veilige arbeidsomstandigheden.
In de Informatiebrochure Agressie en Geweld vindt u praktische informatie over hoe u medewerkers hierin kunt begeleiden. Ook in het Infoboekje Gezond en Veilig werken vindt u informatie over Agressie & Geweld en ongewenst gedrag.
1. De instructie van (nieuwe) medewerkers
2. Het contact met de opdrachtgevers
3. De opvang en nazorg van beveiligers
4. De registratie van incidenten
Als direct leidinggevende ziet u erop toe dat uw medewerker:
Tip!Geef zelf het goede voorbeeld, als u actief diensten meedraait! |
Voor goede en veilige werkomstandigheden moet u met opdrachtgevers goede afspraken maken. In een enkele keer komt het voor dat er nog extra maatregelen moeten worden genomen door de opdrachtgever. Soms moet u opdrachtgevers overtuigen, want maatregelen kosten geld.
Wat zijn de veiligheidsplannen, huisregels, werkafspraken met de politie en welke maatregelen hebben de opdrachtgevers in huis? U zorgt dat uw medewerkers op de hoogte zijn van de afspraken en de maatregelen. U hebt ermee geoefend zodat u weet dat alles naar behoren werkt.
Aandachtspunten kunnen zijn: terreininrichting, verlichting, inbraakpreventie en cameratoezicht.
Tip!Kijk eens op uw hoofdvestiging wat de algemene bepalingen zijn. |
Opvang na incidenten is belangrijk. Directe en goede zorg na een ingrijpende gebeurtenis is één van de belangrijkste voorwaarden voor de verdere verwerking. Blijven rondlopen met een vervelende ervaring kan zorgen voor stress, ziekte of zelfs langdurige arbeidsongeschiktheid.
Maak (wanneer dit er nog niet is) in overleg met andere leidinggevenden en P&O een draaiboek waarin de aandachtspunten staan voor opvang en nazorg . Op deze manier is de zorg op alle afdelingen binnen het bedrijf waar u werkt goed en hetzelfde geregeld.
Hulp inschakelen
Binnen uw bedrijf zijn er afspraken over opvang en nazorg door interne en externe partijen. Zorg ervoor dat u weet welke mogelijkheden er voor uw medewerkers zijn.
Vaak is de emotie na een paar dagen afgenomen en is er ruimte om over de inhoud van het incident te praten.
Voorbeeldvragen zijn:
U kunt ook collega's vragen om de betrokken beveiliger even te ontzien vanwege het incident.
Afhankelijk van de ernst van het incident en de manier waarop uw medewerker een incident heeft ervaren kunt u signalen opvangen waardoor u vindt dat het belangrijk is weer een gesprek aan te gaan.
Check dan:
Bij twijfel over het welzijn of functioneren verwijst u door naar de bedrijfsarts of andere zorgverlener*).
Tijdens het werkoverleg bespreekt u het onderwerp Agressie en Geweld. Voor uitgebreide informatie voor het voeren van een goed werkoverleg kunt u op deze website kijken onder: verzuim en re-integratie - informatie voor werkgevers - werkoverleg of klik hier.
U registreert alle gebeurtenissen die binnen uw afdeling worden aangemerkt als incident.
Registratie is belangrijk om pro-actieve en preventieve maatregelen te nemen.
Uw rol bij registratie:
1. Zorgt ervoor dat uw medewerkers weten:
2. U ziet toe op een correcte melding of registratie.
3. U complimenteert medewerkers wanneer zij correct handelen. Dit werkt motiverend.
4. U verdiept zich regelmatig in de hoeveelheid meldingen. Worden het er minder, waarom? Worden het er meer, waarom? U leert van de ervaringen en treft eventueel maatregelen.
5. U overlegt regelmatig met collega-leidinggevenden over bovengenoemde zaken.
Tip!Uw medewerkers blijven gemotiveerder om te melden en te |
Er zijn drie standaardformulieren:
1. De turfstaat.
2. Het incidentregistratieformulier.
3. Het incidentafhandelingformulier.
Maakt u al gebruik van een Incidenten Ongevallen Formulier (IOF)? Gebruik dan dit formulier om ook de incidenten te registreren.
Tip!Zorg ervoor dat uw medewerkers altijd voldoende lege staten of |