Ongewenst gedrag in de beveiliging
Incidenten en lastig en agressief gedrag kosten onnodige tijd en energie. Medewerkers kunnen er gespannen van raken, verliezen plezier in hun werk en kunnen er psychische klachten van krijgen of ziek worden. Dat is niet goed voor de medewerker, de opdrachtgever en de ondernemer. Het kan leiden tot verzuim en verloop van goede krachten. Geweld en agressie kunnen ook het imago van uw bedrijf beschadigen.
Er zijn verschillende soorten van hinderlijk gedrag en agressie:
Hinderlijk/Lastig gedrag
Hieronder verstaan we treiteren, pesten, negeren, uitschelden, beledigen, afspraken niet nakomen, discriminerende of ongewenste opmerkingen bedoeld om te intimideren. De één vindt dit gedrag sneller ongewenst dan de ander, dat is vaak persoonlijk. Ook stelen valt onder deze categorie.
Agressief gedrag
Boosheid, angst, psychose, bravoure, drank en drugs zijn redenen waarom mensen gedreven worden tot agressief gedrag. Agressief gedrag heeft tot doel schade toe te brengen. Dikwijls gaat het om schade aan personen. Uitingen van lichamelijke agressie gericht op personen zijn: slaan, spugen, schoppen, vastgrijpen, bijten, duwen, stompen en bekogelen met voorwerpen. In deze gevallen wordt lichamelijk geweld gebruikt. Ook het vernielen van eigendommen is agressief gedrag.
Bedreiging
Dit is het dreigen met - in de meeste gevallen - lichamelijk geweld of de dood, tegen een persoon, zijn naasten of eigendommen. Bedreigingen kunnen op verschillende manieren worden geuit en zijn soms heel subtiel. Een bedreiging is vaak intimiderend en beangstigend.
De werkgever moet aantonen dat hij echt actief bezig is met het voorkomen van lastig gedrag, agressie en geweld, dat hij plannen maakt en uitvoert, deze plannen evalueert en bijstelt. De Arbowet schrijft voor dat de werkgever aan de slag moet met het beperken hiervan. Er zijn grofweg drie momenten waar de werkgever zich op kan richten.
Preventieve maatregelen zijn maatregelen die voorkomen dat situaties met agressie en geweld zich voordoen. De arbeidsomstandigheden van de medewerkers moeten in orde zijn. Dit check je door de RI&E (risico-inventarisatie en -evaluatie), die speciaal voor de branche is ontwikkeld, uit te voeren.
Advies:
Vul de RI&E samen met beveiligers in en maak samen het Plan van Aanpak. De RI&E kunt u gebruiken als basis voor een structurele en beleidsmatige aanpak. Deze is wettelijk verplicht.
Er is een digitale RI&E ontwikkeld voor de branche. Klik HIER voor meer informatie en om een bedrijfsaccount aan te vragen.
Onderwerpen die horen bij het voorkomen van incidenten:
Werken met elektronische maatregelen
Medewerkers beschikken over goed werkende alarmsystemen:
Uw medewerkers kunnen een noodknop gebruiken, waarna de centrale contact kan opnemen met de politie.
Investeren in arbeidsmiddelen
Van belang is dat medewerkers in veilige bedrijfswagens rijden en dat je het wagenpark regelmatig laat controleren op veiligheid. Medewerkers dienen ook veilige en goed werkende communicatiemiddelen tot hun beschikking te hebben. Zorg dat de apparatuur up-to-date blijft.
Afspraken met politie, brandweer en GG&GD
Opleiding sociale vaardigheden
Door onhandig te communiceren kan agressie versterkt worden. Door goed te communiceren kan ongewenst gedrag verminderd worden. De basisopleiding beveiliger besteedt aandacht aan sociale vaardigheden die nodig zijn voor het werk.
Er wordt gewerkt op de locatie van de opdrachtgever. Om veiligheid te garanderen moet er met de opdrachtgever gesproken worden over:
Huisregels
De beveiligers kennen de huisregels bij de opdrachtgever. De huisregels worden zichtbaar voor bezoekers opgehangen.
Overleg en contractafspraken
Werken medewerkers in onveilige situaties die relatief eenvoudig te beïnvloeden zijn door de opdrachtgever? Hier kun je door registratie achterkomen. Als het goed is, kom je als werkgever voor je mensen op. Daarom is het belangrijk hierover met de opdrachtgever afspraken te maken.
Veiligheidsplan
Terreininrichting
Inbraakpreventie
Kennen de beveiligers het sluitplan en het sleutelplan van de opdrachtgever? En de kassa-instructie?
Cameratoezicht
Is het cameragebruik bekend bij de medewerkers?
Tip:
Vul de RI&E samen met beveiligers in en maak samen het Plan van Aanpak. De RI&E kun je gebruiken als basis voor een structurele en beleidsmatige aanpak. Deze is wettelijk verplicht.
Welke maatregelen die gezamenlijk zijn getroffen, blijken onvoldoende te werken? Wat moet er worden veranderd om het veiliger te maken? Wie heeft hierin de leiding?
Om hierachter te komen moet je als bedrijf een registratie bijhouden. Registreren is het bijhouden van incidenten en kenmerken van die incidenten. Je weet dan waarmee en hoe vaak je beveiligers in aanraking komen met bepaalde incidenten.
Er bestaan drie soorten registratieformulieren: een turfstaat, een incidentregistratieformulier en een incident-afhandelingsformulier.
Voor iedereen, beveiligers en directe leiding, moet duidelijk zijn:
De directie besluit wie de formulieren verzamelt, analyseert en - met regelmaat - terugkoppelt aan de medewerkers. Mensen blijven alleen maar registreren als ze zien dat er ook wat mee gebeurt.
Als je registreert, krijg je informatie over je eigen situatie, een overzicht van de belangrijkste knelpunten in de eigen praktijk, en de gelegenheid die knelpunten aan te pakken.
Stem registratieformulieren en werkwijzen zo veel mogelijk op elkaar af. Periodiek evalueren van incidenten draagt ertoe bij dat de opdrachtgever zich aan de afspraken houdt.
Eventueel kunnen deze afspraken ook toegevoegd worden aan het Plan van Aanpak van de RI&E. Zo maak je duidelijk wie wat doet, ook voor de Arbeidsinspectie.
Opvang na incidenten
Opvang binnen het bedrijf werkt goed als iedereen weet wat te doen. In de regel geeft de direct leidinggevende aandacht aan medewerkers die te maken hebben gehad met incidenten. Wanneer je mensen elders werken, is het dus zaak te weten te komen wat er is gebeurd. Bespreek dit met de opdrachtgever. In de brochure voor beveiligers en leidinggevenden staan tips.
Organiseer hulp en communiceer het met de medewerkers
Afhankelijk van de afspraken van het bedrijf met derden zijn er verschillende mogelijkheden:
Evalueer de nazorg jaarlijks
De directie of P&O-medewerker bepaalt of de opvang voldoet. Vraag aan medewerkers hoe nazorg kan worden verbeterd en regel dit in. Vaak kan dit weer leiden tot preventieve maatregelen.